LAS VEGAS: Marketingafdelinger er ofte de første til at drive nye teknologier ind i virksomheder.

Derfor er forståelse af teknologi afgørende for at kunne bidrage til hele virksomhedens udvikling. Midt i Nevadas ørken ligger der en hyper specialiseret virksomhed med rødder i det danske.

– Vi er en form for telefonselskab for industrivirksomheder, fortæller stifteren David Drake, fra AMI der udvikler IIoT løsninger for industrivirksomheder.

– Det starter ofte i marketing. F.eks. havde Danfoss i USA det problem, at man ikke vidste hvor de solgte pumper endte, fordi de blev solgt via distributører.

– Med et IIoT løsning, der kort fortalt er et simkort i hver pumpe, kunne man få en helt anden kontakt til slutbrugerene – og viden om hvordan produktet blev brugt, fortæller han.

Ting som en service

Vi er i gang med den 4. industrielle revolution, understreger David Drake og fortsætter:

– Alle kender SaaS, software as a service. Mange er i gang med at udvikle Product-as-a-service, f.eks. at man har en app, der forbinder produktet til kunden.

– Men mon ikke det næste bliver TaaS, Things-as-a-service, hvor vi ikke ejer noget, men gerne vil bruge ting som en service. Vi ser det i bilindustrien men næste skridt er helt klart inden for B2B, hvor maskiner bliver en service.

David Drake har en interessant pointe når han siger:

– Se på din nuværende forretningsmodel og dine produkter. Alt hvad du gør kan blive en service. Spørgsmålet er hvordan.

Virksomheder som AIM, der er ledet af danske Henrik Laursen, udvikler både teknologien til industrivirksomhederne og organisationen gennem rådgivning.

Det er løsninger som deres, der vil være med til at få verdens mængde af indsamlet og opbevaret data til at eksplodere i de næste år.

Besøget var en del en speciel innovationstur arrangeret af Michael Bramsnæs fra TCC (The Competence Company), som den danske og svenske delegation til &then konferencen deltog i.

Hyper skala datafarme

Næste stop på turen var hos Switch, der er en både blandt de første og største datalagre. Mange tror at Googles datafarme er de førende, når det gælder solenergi og Co2.

Men faktisk er det Switch, der som pioner inden for branchen sætter standarden.

De er 100 pct. Co2 neutrale, blandt andet gennem en smart teknologi og byggemåde, der sikrer at serverne afkøles effektivt. Det kan man bl.a. se i denne film.

Forretningsmodellen er relativt enkel: det er udlejning af plads og nem adgang til de største kabler der forbinder al datatrafik i USA.

Stifteren Rob Roy så en mulighed ingen andre så, da energigiganten Enron kollapsede. Han var faktisk den eneste, der bød på den auktion, hvor Enron i 2002 solgte deres datacenter, der lå lige oven på, det største internet backbone i USA.

I 2008 stod det første Supernap center færdigt, pakket med teknologi – til at opbevare teknologi. I forhold til IoT, IIoT og bare helt almindelig e-handel, er oppetid, hastighed og sikkerhed helt afgørende. Derfor er virksomheder som Switch et nyt stort vækstområde.

Hvis man gerne vil have tal på, hvor mange trillioner bits og bytes det handler om, så se hjemmesiden her.

Repræsentanter for firmaet omtaler selv kunderne som “lejere”: de lejer plads i skabe – og placerer selv deres servere i det.

Switch står kun for at sikre en hurtig og stabil forbindelse til internettet. Derfor er alting også koblet til ekstra strømforsyning, nødgeneratorer osv. De lover 100% oppetid og 100% konnektivitet.

Designet udtrykker virksomheden

Både organisatorisk og visuelt er virksomheden usædvanlig. Man mærker bogstaveligt talt stifterens vilje og tanke, fra farverne på alle elementer – til den branding af virksomheden.

Når emnet er sikkerhed, er farverne rød,blå, sort og grå gennemgående. Alt er i præcis den samme farve. Der er ingen overflødig dekoration – for alt kommunikerer.

Når en lampe skifter farve, når et rum har en bestemt farve, er det et signal om, hvor vi er. Selv arkitekturen udstråler sikkerhed.

Metalplader, store bolte der fastgør alting. Prøv at se detaljerne her. Eller se en af de store gange her.

Stifteren er i udpræget grad en mand, der mener, at man skal “pay it forward”. Så ud over at repræsentere alt det bedste inden for medarbejderpleje, diversitet, ligestilling osv. har han naturligvis etableret et nyt innovationscenter, hvilket du kan læse mere om her.