SEO – hvorfor er det så smart?

Af Kontakt Frontpage,

Search Engine Optimization (SEO) er for virksomheder blevet en nødvendighed at tænke ind i deres online strategi. Modsat adwords handler SEO om at ramme brugeren uden brug af betalt reklame. Det er altså brugerens søgeord, som gennem Google rangeres efter et utal af parametre lige under de betalte sider, som findes i toppen af de fleste Google søgninger.

Men hvorfor er det nødvendigt at tænke på SEO, når man bare kan betale sig til at ligge øverst i Google’s søgeresultater? På trods af, at Adwords står øverst og derfor burde være det første brugeren lagde mærke til, vælger over 77% af brugerne at klikke på resultaterne, som ikke er annoncer fra virksomheder. Man kan se det som, at brugeren ikke vil føle sig manipuleret til at klikke på en annonce som en virksomhed har skubbet ud i ansigtet på brugeren, men i stedet selv vil vælge, hvilken side vedkommende vil besøge ud fra relevans.

Det er her SEO bliver vigtigt for virksomhederne. Google måler og sammenligner millioner af sider med brugerens søgning og gennem algoritmer sorterer Google resultaterne efter, hvad brugeren ser først. I 25% af tilfældene klikker brugeren på det første link under de betalte annoncer. Anden- og tredjepladsen får hhv. 19% og 14%. Det kan altså betyde helt op til 11 procentpoint forskel på, om virksomheden rangerer nummer et eller tre.

Noget af det, der har stor betydning for Google’s rangering er content og links. Content er her indholdet af hjemmesiderne, som rangeres efter utallige faktorer, hvoraf blot nogle af dem er relevans, keywords, længde, mm. Det er derfor langt fra ligegyldigt,  hvordan en virksomhed skriver tekster på deres hjemmeside, og hvad de omhandler. Hos Frontpage går vi meget op i, at ordlyden er perfekt, budskabet er korrekt, og at det samtidig optimerer søgningerne gennem Google. Linkning på virksomhedens hjemmeside er et andet parameter, som Google vægter højt. Dette betyder, at jo flere andre relevante og autoritære hjemmesider, som refererer til din side, desto højere rangering. Gennem PR formår Frontpage gang på gang at sende deres samarbejdspartnere i trykken, som i denne sammenhængen har høj værdi for virksomheden online. Gode historier og relevante indlæg er med til at placere vores samarbejdspartnere på den store online scene, hvorpå alle gerne vil være til stede. Her har Frontpage hjulpet næsten alle typer virksomheder, hvoraf nogle eksempler er Xjump, Ferratum, Ivisys, Danske Arveretsadvokater m.fl..   

 

Men hvad betyder det så i tal?

Hvis vi regner med, at en virksomhed har en konverteringsprocent på 0,5 af alle besøgende på deres hjemmesiden, betyder det, at virksomheden får én ny kunde / ét nyt salg hver gang, der er 200 besøgende på deres hjemmeside. Lad os nu antage, at en virksomhed har 20.000 besøgende om måneden og ligger på tredjepladsen med deres mest brugte søgeord. Hvis virksomheden nu kunne gå fra tredje- til førstepladsen ville de kunne generere 44% flere besøgende på søgeordet. Dvs. at de nu ville have 28.800 besøgende om måneden. Ud af disse 8.800 nye besøgende ville det generere 44 nye kunder / salg til virksomheden. Herved vil en virksomhed kunne udregne, hvor meget de ville kunne tjene på at rykke to pladser op ved at gange antallet af nye kunder op med værdien pr. kunde. Hvis vi antager, at en kunde gennemsnitligt er 10.000 kr. værd vil det betyde, at der er en potentiel fortjeneste på 44.000 kr. pr. måned ved at ændre SEO-strategi.

Ved søgeord der skifter rangering fra fjerde- til andenpladsen vil det for virksomheden betyde en stigning i besøgende på 171% på det udvalgte søgeord. Går virksomheden helt til førstepladsen vil de opleve en stigning af besøgende på helt op til 257%.

For virksomheder er det dog også relevant at kigge på de søgeord, som rangerer længere nede f.eks en plads som nummer ni. Ved at fokusere på disse ord og få dem op på en tredjeplads vil man kunne opnå 3-5 gange flere besøgende.

Så hvis du spørger, om SEO er relevant for en virksomhed, er vores svar “JA!”.

 

SEO med Frontpage

Hos Frontpage ved vi, hvor stor værdi SEO har i en virksomhed. Vi ved også, at det skal håndteres korrekt for at give værdi. Når vi laver SEO, er det ikke en gråzone, som hele tiden udforskes og afprøves. Vi ved, hvad vi laver og har en vis standard. Det betyder, at vi ikke eksperimenterer med udenlandske programmører, der laver falske linking sites eller betaler andre hjemmesider for at linke for at skabe højere rangering på Google. Dette er i branchen kendt som spam og noget, vi holder os fra. I stedet for bruger vi en lang række metoder for at få virksomheder til tops i Google’s rangeringer. Dette indbefatter bl.a. tekniske analyser, tekstbehandling og tests til at oprette og vedligeholde virksomhedens konkurrenceevne i søgeresultaterne.  

Hvis du er interesseret i at høre mere om SEO og digital markedsføring er du meget velkommen til at kontakte konsulent Simon From-Poulsen på +45 30 31 57 62 eller simon.from@frontpage.dk