Krisekommunikation

Krisekommunikation Frontpage PR og kommunikation, København

Krisekommunikation handler om omdømmehåndtering, præcise besvarelser og kompetent medieoptræden.

Omtale i pressen og forskellige medier er en kraftfuld mekanisme, der kan ramme en virksomheds omdømme hårdt og kaste virksomheden ud i lange, ubehagelige kriser – erindringen om noget negativt er lagret lang tid hos modtageren og for altid på nettet. Negativ omtale kan afværges eller ligefrem vendes til egen fordel for virksomhederne med den rette strategi for krisekommunikation og den rette adfærd, når krisen rammer. Sociale medier som Facebook, Twitter, LinkedIn og Google+ og tjenester som Trustpilot, Consumerreports m.fl. er vigtige informationskilder til pressen. Her opstår kriser hurtigt gennem utilfredse forbrugere – eller virksomhedernes håndtering af forbrugerne.  For at afværge effekten af en krise kombineres digital markedsføring og PR, som søgeord, AdWords-kampagner og landing pages. Nøgleordet i god krisehåndtering er, at virksomheden har dokumentation parat i kombination med en ordentlig og saglig opførsel og kompetent optræden i medierne. Medietræning sikrer at virksomhedens kommunikation fremstår konsistent, hvilket er med til at højne troværdigheden. Medietræning afdækker, hvem i virksomheden, der er den mest kompetente til at udtale sig i medierne.

I en web-domineret virkelighed må kriseramte virksomheder være forberedt på dårlig og ufortjent omtale på nettet. Spørgsmålet er, hvordan man vælger at tackle det – og om det overhovedet er klogt at indgå i dialog. Nogle virksomheder drømmer om, at den negative omtale forsvinder langt ned i søgeresultaterne gennem søgemaskineoptimering og reputation management. Det er imidlertid en risikabel vej at følge, fordi det kan opfattes, som om man forsøger at skjule sandheden – og dermed udløse en ny PR-krise. Læs om et eksempel.