[:da]Gratis er tilbage. VIP holder stadig. Hvad virker i e-mails lige nu.

Jay Schwendelson fra Worlddata, der sender milliarder af e-mails hvert år, har statistik på det hele.

Af: Kirsten Dinesen, Frontpage

LOS ANGELES: Hvert år på DMA&then konferencen holder Jay Schwendelson en high-speed, ultra morsom præsentation med statistik. Og her er et ultra kort referat af hvad der virker lige nu.

Har du styr på det? Så kan du nøjes med at tjekke om din emne-linje er god nok på http://www.subjectline.com/ – der faktisk har givet mig 100 point for overskriften – bl.a fordi den er mindre end 38 karakterer – og det virker bedst på mobiltelefoner.

Har du fattet det?

Du taber 17 pct. klik til landingpage, hvis der er flere klikmuligheder i din e-mail.

Hav derfor kun et link på din e-mail, drop links til hjemmeside, Facebook osv.

Flere links får folk til at flakke rundt i stedet for at lande på din landingpage.

Spørgsmål i emnelinjen får 11 pct. højere åbningsrate. Fattede du det?

Spænding og afsløringer i emnelinjen har 27 pct. højere åbningsrate.

F.eks. dette virkelige eksempel “Se år 2017 malerfarver”. Det er kedeligt men effektivt.

Hvad hader forbrugerne?

Dårlig retargeting: At få tilbudt noget, som man har set på tidligere – nu til en lavere pris.

Men retargeting virker. Man får en 120 pct. højere klikrate, hvis man kombinerer e-mail marketing med display annoncering.

58 pct. af alle amerikanske brands bruger remarketing. Men kun otte pct. gør det i form for af e-mail eller CRM.  

Generation smiley

Jay’s datter vil i år klædes ud som poop emoji. Og hun er ikke alene.

poop

Emojis i åbningslinje har 31-34 pct. højere åbningsrater – både inden for b-2-b og b-2-c.

Og vær ikke bange for at email systemet ikke kan klare den. 87% af alle systemer kan se emojis i emnelinjen.

De meste bruge emojis er i prioriteret rækkefølge:

smiley

smiley med røde øjne

hjerte

mellem smiley

sol

Det er for dumt

Der er stadig utrolig mange der laver klassiker fejlen med ikke at have styr på deres såkaldte pre-headers; det lille snippet af den første tekst man ser i sin indboks.

Brug preheaders aktivt – for faktisk får man 23% højre åbningsrate hvis der er et tilbud i pre-heaederen og tilsvarende 38% lavere åbningsrate hvis der står et glemt kodebid – eller den helt tåbelige: Klik her for at se nyhedsbrevet.

Her er et par eksempler fra min indboks.

mails

Gratis er det nye sort

I årene 2002-2007 har ordet “gratis” været fy-fy i spamfiltre. Men det er det ikke mere. Og vupti er det i toppen af ord, der øger åbningsraten. Faktisk fordobler “gratis” åbningsraten.

I det hele taget: Alt der handler om at man er noget specielt, kan opnå en speciel fordel – virker bare.

Ord der øger åbningsraten:

Gratis

Vinder

Eksklusiv

Limited

Men alt der bare kan dufte lidt af at være tidsrøver, hvor det kræver, at man involverer sig – er en total turnoff.

Faktisk kan det sænke åbningsraten med 10-15 pct.. Top listen er her:

Møde

Chat

Hurtig

Lære

Vigtigt

Husk

Måske

Særlig

Spøjse tendenser

Folk er faktisk ret glade for e-mail marketing – mener Jay Swendelson, der lever af det. Men trods alt; det virker især hvis man gør det godt. Derfor i punktform:

265 højere åbningsrate hvis du sender det samme tilbud ud to gange.

Send gerne den samme mail to gange, hvis den ikke er blevet åbnet den første gang.

Måske har der bare ikke været en “thum-stopper” i teksten.

Man har ca. 1 sekund på en mobiltelefon til at blive bedømt ind eller ud.

Kombinationen af: tid og eksklusivitet øger åbningsraten dramatisk.

Sidste udkald i denne uge – kun for VIPs – giver 37 pct. højere åbningsrate.

Jeg beklager – ooops – men faktisk giver undskyldninger 47 pct. højere åbningsrate. Det er så effektivt at firmaer er begyndt at click baite med det: beklager – vi sender først nyhedsbrevet 15 minutter senere ud.

I morgen – kom til pre-opening: early bid til b-2-c giver 22 pct. højere åbningsrater.

Tal til mig

Skriv navnet – men aldrig med store bogstaver. Personalisering virker godt og giver +28 pct. i åbningsrate. Men kun det første bogstav i store bogstaver virker. Hej JAKOB – virker bare ikke.

Klik og landing

Du får en 28 pct. højere konvertering fra e-mail til landing page til tilbud – hvis der er det samme billede i email og på landingpage.

Vil du med?

Folk vil gerne inviteres. Faktisk giver invitationer en 38% højrere end sidste år. Så måske slår den altoverskyggende FearOfMissinOut tendens igennem her. Men generelt giver invitationer giver +25% i åbningsrate. Logisk nok: for det kan jo være både personligt og VIP

Gifs

Gifs i e-mails virker godt. De performer ca 19 pct. bedre end andre – og giver os anledning til at vise ham her.

https://66.media.tumblr.com/66af71247874cf1042776354528bbcd9/tumblr_obznxkYsN21tlx6yfo1_r1_400.gif[:]