[:da]App til mobiler fylder så meget hos forbrugerne, at medieøkologien for alvor er ved at ændre sig. Nye medier dukker frem – og det amerikanske TV marked er nu overhalet af digital.

Det er ikke kun hos de unge, hvis arm er forlænget af en mobiltelefon, at medieforbruget sker på mobilen – men også de ældre. Og det er med til at tippe hele medieøkologien.

ComScore, der måler på medieforbrug, har afdækket hvor vi egentlig bruger tiden. Faktisk bliver ⅔ af al tid brugt på internettet brugt på mobilen og især på apps som Facebook, Youtube, mediernes egne apps.

“Der er ingen tvivl om, at de unge Millennials, driver udviklingen af det mobile forbrug. Men faktisk er den voksne og ældre befolkning gradvist ved at få et lige så stort digitalt medieforbrug, også på mobilen”, fortæller Alex Banks, fra comScore, der på &then konferencen præsenterede dugfriske amerikanske tal på medieforbruget. Forbruget af tid hos den modne forbruger, der kombinerer computer med mobil, er på tre år steget med 82% for de 33-54 årige, 67% for de + 55 årige. Men kategorien “only mobile”, der i dag totalt domineres af unge, vokser hurtigt i alle aldersgrupper.

Medieforbruget sker i apps

“En stadig større grad af tidsforbruget er drevet af mobil apps som Facebook, Youtube og store mediers apps”, fortæller Alex Banks fra comScore. Væksten i det digitale medieforbrug på mobile apps er på tre år steget med +111%. Til sammenligning er medieforbruget steget med +62% på mobile websider og kun +3% på PC.

For alle forbrugere bliver tiden brugt på bl.a sociale medier (20%), musik (16%), spil (12%), multimedia som Youtube, streaming osv.

Kæmpe krav til content

Store medie ejere dominerer billedet af online forbrug. Og de store medier bliver større. Alene det sidste år er antallet af medier med +100 mill. månedlige brugere vokset med +50. De største medier er prioriteret Google websites, Facebook, Yahoo, Amazon, nyhedssitet AOL og mediekomglomeratet Comcast/NBC/Universal.

Ifølge Alex Banks er “only mobile” brugerne især store på Facebook og Amazon, hvad der peger på, hvor afgørende en faktor ehandel via mobilen er ved at blive.

De store mediekonglomerater udfordrer tanken om internettes “long tail economy”, hvor alle kunne overleve i medieøkologien, hvis de producerer indhold der er relevant – og som kan blive fundet. Alex Banks mener ikke at “the long tail” er død. “Det handler i vid udstrækning om, at tilfredsstille generationen af digital savvy forbrugere, der hele tiden leder efter content som de kan forholde sig til – og de forbruger content i et omfang, som vi ikke har set tidligere”.

Mediekronerne flytter sig

I takt med at medieforbruget ændrer sig flytter dollars sig også efter hvor annoncørerne finder flest “eyeballs”. Det mærker især TV industrien, hvor man i USA ser et fald i TV forbruget – også når optaget TV og streaming regnes med. TV forbruget er faldet med 2% i løbet af det sidste år og det er især de 18-34 år, der har slukket for remoten, fordi næsten 40% bruger deres medietid på mobilen.

Konsekvensen er, at det traditionelt store TV annoncemarked i USA for første gang i år er blevet overhalet af digitale reklamer, der nu er den største reklamekategori i USA.

I begejstringen over, at medierne er blevet digitale, at forbrugerne er på mobile devices, der sætter dem i stand til at dele, mene og reagere er det måske værd at huske, at forbrugerne bliver klogere og hurtigere for hver dag der går. Og det stiller krav til alle der arbejder med kommunikation og markedsføring. Som det formuleret så klart i The Cluetrain Manifesto i 1999:

We are not seats or eyeballs or end users or consumers.

We are human beings and our reach exceeds your grasp.

deal with it.“[:]