Marine Stewardship Council – MSC

Frontpage rådgiver MSC i Danmark om kommunikationsstrategi, PR, content marketing, sociale medier og film. Derudover udvikler og eksekverer vi kommunikations- og PR-kampagner med MSC-mærket. Alt vores arbejde opgøres i overskuelige rapporter.

Marine Stewardship Council er en international nonprofitorganisation, der står bag MSC-mærket, som er kendetegnet ved en blå fisk. MSC driver verdens mest anerkendte certificeringsprogram for bæredygtige, vildtfangede fisk og skaldyr. MSC-mærket er forbrugernes garanti for, at fisken stammer fra en bæredygtig bestand, at havmiljøet beskyttes, og at fiskeriet er velforvaltet.

I 2020 lavede Frontpage en integreret kommunikationskampagne for MSC med budskabet: “Vores hav, vores fisk, dit valg.” Kampagnen havde fokus på de fisk, der bliver fanget i havene omkring Danmark, og på at forbrugerens valg i supermarkedet faktisk gør en forskel for livet i det vand, der omgiver os. Vi eksekverede kampagnen med annoncer i aviser og magasiner og med digital annoncering – et eksempel kan ses nedenfor. En del af den integrerede kampagne var opslag på sociale medier kombineret med pressearbejde. MSC og og Danmarks Fiskeriforening fik budskabet igennem om betydningen af, hvad MSC-certificeret fiskeri betyder for havene omkring Danmark. PR historien blev pitchet til samtlige større nationale og regionale medier.

Andre eksempler på vores arbejde er bl.a.:

En række videoer, som vi producerede, hvor en fisker fra Hvide Sande fortæller forbrugerne, hvorfor det er vigtigt at købe bæredygtig fisk, og at det er nemt at orientere sig efter det blå fiskelogo fra MSC. Filmene blev lavet i samarbejde med Rema 1000, der lagde en af deres butikker til optagelserne og delte filmene på deres kanaler. Se én af filmene her.

I december 2020 kunne Rema 1000 fejre, at hele 85% af alle solgte fisk og skaldyr i kædens butikker var fanget bæredygtigt eller opdrættet ansvarligt. I samarbejde med Rema 1000 og MSC udarbejdede vi i januar 2021 en pressemeddelelse om den glædelige nyhed. Hos Frontpage satte vi nyheden sammen med tal fra MSC’s seneste forbrugerundersøgelse, der viste, at salget af bæredygtige fisk og skaldyr var steget støt i de foregående fem år. Derefter versionerede vi pressemeddelelsen i en detailorienteret udgave og en forbruger-udgave, hvorefter vi udsendte de to versioner til de relevante medier i Danmark. Denne strategi gav gode resultater, da vi bl.a. sikrede omtale i relevante medier som Fiskeritidende og FødevareWatch.

Få mere information

Ønsker du at vide mere, kan du kontakte:

Billede af Kirsten Dinesen, Direktør, Frontpage PR & Kommunikation
Billede fra MSC's 2020 kampagne med budskabet: "Vores hav, vores fisk, dit valg."
Artikel fra FødevareWatch med overskriften: "Salget af mærkede fisk er vokset med 43 procent i supermarkederne."

Relaterede cases:

Bertelsen & Scheving Arkitekter

Frontpage håndterer sociale medier, hjemmeside og PR. Vi har bl.a. udviklet en stærk Instagram.

FaunaPhotonics

Frontpage fik succes med at få FaunaPhotonics i landsdækkende danske medier.